Osiedle Jagodno we Wrocławiu zmaga się z rosnącym problemem komunikacyjnym, który wpływa na codzienne życie mieszkańców. Korki, awarie sygnalizacji świetlnej oraz przypadki łamania przepisów przez kierowców są częścią codzienności tej społeczności. Władze Wrocławia prowadzą prace nad poprawą sytuacji, jednakże niektóre zmiany, jak budowa buspasa, w krótkim okresie mogą dodatkowo utrudniać ruch.
Spis treści:
- Zamknięcia ulic i rosnący problem na Jagodnie
- Problemy z sygnalizacją świetlną na Buforowej
- Planowane korekty ruchu w rejonie ulicy Drabika
- Czy docelowa organizacja ruchu poprawi sytuację?
Zamknięcia ulic i rosnący problem na Jagodnie
Od połowy września rozpoczęto prace budowlane nad buspasem, które zakłócają ruch na wielu osiedlowych ulicach. Od 14 września zamknięto wjazd na ulicę Kopycińskiego, a z czasem zablokowane zostały kolejne odcinki dróg. Kierowcy zmuszeni są do objazdów, co dodatkowo zwiększa natężenie ruchu na osiedlowych ulicach i wydłuża czas dojazdu do centrum Wrocławia.
Korki na Jagodnie powodują coraz większą frustrację. Notoryczne są przypadki łamania przepisów, a jednym z przykładów było nagranie, na którym kierowca omijał zator, jadąc chodnikiem. Jest to działanie niebezpieczne dla pieszych, jednak pokazuje poziom frustracji, jaki dotyka kierowców w godzinach szczytu. Dodatkowo Straż Miejska wystawiła od lipca już 174 mandaty o łącznej wartości 15 500 złotych, co wskazuje na rosnący problem łamania przepisów na osiedlu.
„Korki potrafią czasem trwać do godziny, jeżeli byłaby potrzeba przejazdu służb, np. pogotowia czy straży pożarnej - jest to po prostu niemożliwe. Nie wspominając już o notorycznie niszczonym pasie zieleni, wielokrotnych otarciach samochodów i awanturach.” – Mieszkaniec Jagodna, Wrocław
Problemy z sygnalizacją świetlną na Buforowej
Awarie systemu ITS, który koordynuje sygnalizację na skrzyżowaniach w ciągu ulicy Buforowej, dodatkowo komplikują ruch. Uszkodzony światłowód spowodował, że sygnalizacje działają lokalnie, co wydłuża czas przejazdu przez najważniejsze skrzyżowania na trasie.
- ZDiUM podejmuje działania w celu naprawy systemu ITS
- Awarie sygnalizacji powodują długie kolejki w godzinach szczytu
- Planowane jest przywrócenie pełnej funkcjonalności ITS w najbliższym czasie
Dopóki system ITS nie zostanie naprawiony, mieszkańcy muszą liczyć się z dalszymi opóźnieniami. Wielu z nich już teraz sugeruje konieczność zastosowania alternatywnych rozwiązań, które pomogłyby złagodzić skutki awarii sygnalizacji.
Planowane korekty ruchu w rejonie ulicy Drabika
Zmiany organizacyjne zaplanowano także na ulicy Drabika. Od 8 listopada wprowadzona zostanie korekta ruchu, która poprawi dostępność pasa drogowego. Zmienione zasady umożliwią postój pojazdów pacjentów pobliskich placówek medycznych, w tym osób z niepełnosprawnościami. Nowe znaki będą precyzować godziny, w których możliwy będzie postój na ulicy Drabika.
„Ulica Drabika, po wprowadzeniu na niej zakazów zatrzymywania się, jest wykorzystywana przez kierowców również jako droga tranzytowa omijająca ulicę Buforową, stąd zwiększony ruch w rejonie ulicy Lutosławskiego i w kierunku ulicy Buforowej.” – Joanna Urbańska-Jaworska, biuro prasowe magistratu
„8 listopada na ulicy Drabika na wysokości posesji nr 64-68 wprowadzimy korektę w docelowej organizacji ruchu. Zmiana będzie polegała na poprawie dostępności pasa drogowego dla pacjentów pobliskich placówek leczniczych w tym pacjentów z niepełnosprawnościami. Pojawią się znaki, które umożliwią postój pojazdów w określonych godzinach oraz przygotowane zostaną dwa miejsca zastrzeżone dla pojazdów osób z niepełnosprawnościami.” – Tomasz Jankowski, Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta (ZDiUM)
- Wprowadzone zostaną dwa miejsca zastrzeżone dla osób z niepełnosprawnościami
- Zasady postoju w wyznaczonych godzinach
- Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta nadzoruje organizację tych zmian
Czy docelowa organizacja ruchu poprawi sytuację?
Władze Wrocławia mają nadzieję, że docelowe rozwiązania komunikacyjne przyniosą oczekiwane efekty. Rada Osiedla Jagodno wyraziła pozytywną opinię na temat zaproponowanych rozwiązań, a dokumentacja projektowa jest w końcowej fazie przygotowań. Do końca roku planuje się wdrożenie docelowej organizacji ruchu, co może przyczynić się do poprawy płynności na osiedlu.
Planowane zmiany organizacyjne mają na celu:
- Usprawnienie przejazdu przez główne skrzyżowania
- Zwiększenie dostępności dla pojazdów służb ratunkowych
- Zminimalizowanie liczby incydentów drogowych na Jagodnie
Mieszkańcy muszą uzbroić się w cierpliwość, jednak władze miasta i ZDiUM pracują nad rozwiązaniami, które w dłuższej perspektywie mają poprawić komunikację na osiedlu. Prawdopodobnie dopiero po zakończeniu tych wszystkich działań Jagodno odzyska płynność ruchu, a mieszkańcy będą mogli korzystać z lepszej infrastruktury drogowej.
„W ostatnich dniach otrzymaliśmy od Rady Osiedla Jagodno pozytywną opinię z uwagami do przedstawionych rozwiązań. Trwa analiza przedstawionych uwag. Chcielibyśmy wdrożyć docelową organizację ruchu na osiedlu do końca tego roku.” – Tomasz Jankowski, Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta (ZDiUM)
źródło: Gazeta Wrocławska